PureBasic 4.60
PureBasic - язык программирования высокого уровня, основанный на синтаксисе стандартного БЕЙСИКА. Язык разрабатывается более 10 лет и постоянно совершенствуется. Кроссплатформенность важная особенность PureBasic, на данный момент поддерживаются операционные системы: Windows, Linux, MacOS и AmigaOS. Несмотря на простой для новичка синтаксис, возможности PureBasic безграничны. PureBasic поддерживает: процедуры, указатели, структуры, динамические списки и многое другое. Фактически вы можете написать любую программу, как если бы писали на языках C, Delphi или Visual Basic, но с гораздо меньшими усилиями. Среда разработки занимает всего 20 мегабайт, устанавливается за два клика и не требует никакой настройки. А при установке на Flash носитель свободно работает на любом компьютере.
Главные особенности:
- Огромный набор встроенных команд (более 800) позволяет быстро и легко создать любое приложение или игру
- Поддержаны все ключевые слова стандартного BASIC'а
- Очень быстрый компилятор, создает чрезвычайно оптимизированный исполняемый код
- Созданные исполняемые файлы не требуют сторонних DLL или интерпретаторов
- Полный доступ к OS API для продвинутых программистов
- Простой и очень быстрый 2D движок для игр (DirectX, SDL, HGE...)
- Простая и высококачественная реализация 3D на движке OGRE
- Оптимальное использование доступных аппаратных средств
- Исходный текст совместим между Windows, Linux, MacOS и AmigaOS для игр и приложений
- Удобная и компактная среда разработки, встроенный визуальный GUI редактор
- Встроенный отладчик упрощает выявление и отлов программных ошибок
The main features of PureBasic:
- Huge set of internal commands (1100+) to quickly and easily build any application or game
- All BASIC keywords are supported
- Very fast compiler which creates highly optimized executables
- No external DLLs, runtime interpreter or anything else required when creating executables
- Procedure support for structured programming with local and global variables
- Full unicode support
- Access to full OS API for advanced programmers
- Easy but very fast 2D game support through dedicated libraries (DirectX, SDL, ...)
- Easy and high quality 3D support based on OGRE
- Optimal use of the available hardware by using highly optimized (assembly) commands
- Source code is portable between AmigaOS, Windows, MacOS X and Linux
- Dedicated editor and development environment
- Powerful integrated debugger and profiler to easily trace and analyze code
ОС: Windows XP, Vista, 7 (32-bit / 64-bit).
Изменения в версии 4.60:
- Added: a brand new '3D' example folder
- Added: 'Joint' library
- Added: 'SpecialEffect' library
- Added: 'StaticGeometry' library
- Added: CameraPitch(), CameraRoll(), CameraYaw(), SwitchCamera()
- Added: ApplyEntityForce(), ApplyEntityImpulse(), EntityPitch(), EntityRoll(), EntityYaw()
- Added: GetEntityAttribute(), GetEntityMaterial(), SetEntityAttribute(), SetEntityMaterial()
- Added: LightDiffuseColor(), SpotLightRange(), LightLookAt(), DisableLightShadows()
- Added: MaterialDepthWrite(), MaterialSelfIlluminationColor(), MaterialShininess(), GetScriptMaterial()
- Added: CreateLine3D(), CreateCube(), CreateSphere(), CreateCylinder(), CreatePlane()
- Added: MeshVertexCount(), UpdateMeshBoundingBox(), MeshRadius(), AddMeshVertex()
- Added: MeshVertexNormal(), MeshVertexColor(), AddSubMesh(), BuildMeshShadowVolume()
- Added: MeshVertexTextureCoordinate(), AddMeshFace(), FinishMesh(), NormalizeMesh()
- Added: SaveMesh(), SetMeshMaterial(), SubMeshCount(), TransformMesh()
- Added: NodePitch(), NodeRoll(), NodeYaw(), GetScriptTexture(), TextureOutput()
- Added: EntityCollide(), RayCollide
- Added: OpenGL renderer to the 3D library on Windows, when using the OpenGL subsystem
- Added: CanvasGadget(), CanvasOutput()
- Added: SetGadgetItemData() for PanelGadget
- Added: MoveElement(), MergeLists(), SplitList()
- Added: RandomizeList(), RandomizeArray(), DoubleClickTime()
- Added: PushListPosition(), PopListPosition(), PushMapPosition(), PopMapPosition()
- Added: ImageID parameter to OpenSubMenu()
- Added: #PB_ListIcon_ThreeState and #PB_ListIcon_Inbetween
- Added: #PB_Tree_ThreeState and #PB_Tree_Inbetween
- Added: crossplatform ComboBox events
- Added: 'DeclareC' keyword for completness
- Changed: FindString() 'StartPosition' parameter to be optional
- Changed: WebGadget to use WebKitGtk on Linux
- Changed: ContainerGadget with #PB_Container_Borderless to no longer add a 2px invisible border on Linux
- Changed: EntityPhysicBody(), CreateLight(), RenderWorld(), ShowGUI(), WorldShadows()
- Changed: EntityMaterial() to SetEntityMaterial()
- Removed: Get/SetEntityMass(), Get/SetEntityFriction()
- Removed: SetMeshData()
- Fixed: Many bugs
IDE:
- Added: IDE options for commandline project building
- Added: monitoring of files for changes on disk while they are open in the IDE
- Added: FilePanel custom implementation with Drag & Drop, Dropdown menu, scrolling also on OSX
- Added: Diff tool for directories/files
- Added: Html help viewer for Linux/OSX
- Added: Help viewer in toolspanel
- Added: new Color Picker tool
- Added: enabled font selection in IDE for OSX
- Added: ProjectPanel now remembers node expanded states
Debugger:
- Added: maximize button to all debugger windows
- Added: all IsXxx() and XxxID() functions to the expression parser (for data breakpoints)
Скачать программу PureBasic 4.60 x86 (19,11 МБ):
Скачать программу PureBasic 4.60 x64 (25,91 МБ):